Khamis, 11 Disember 2008

Indahnya muka Berseri

senyuman ikhlas penyeri wajah........................................................'
Abu Yazid Al-Busthami adalah seorang ahli sufi,dikunjungi seorang lelakiyang wajahnya murung dan kening selalu berkerut.


Lelaki itu mengadu :"Tuan sepanjang hidup saya,rasanya tak pernah lepas saya beribadah pada Allah.Orang lain sudah lelap,saya masih bermunaajat.Isteri saya belum bangun,saya sudah mengaji.Saya bukan jenis pemalas yang enggan mencari rezeki.Tetapi mengapa saya selalu malang & kehidupan penuh kesulitan."

Abu Yazid menjawab sederhana,"Perbaikilah penampilanmu.Ubahlah roman mukamu.Kau tahu,Rasulullah adalah manusia paling miskin,namun wajahnya selalu ceria & tak pernah keruh,Sebab kata Rasulullah,salahsatu penghuni neraka ialah orang yang bermasam muka yang membuat orang yang curiga padanya."

Mulai hari itu wajah lelaki tersebut senantiasa berseri,Setiap kali kesedihan diterima dgn sabar,tanpa mengeluh,Sikapnya mula ramah,wajahnya senantiasa menguntumkan senyuman persahabatan.Bah kan Rasulullah menegaskan,senyum adalah sedekah paling murah tapi paling besar pahalanya.

Tiada ulasan: